Rani har taget skeen i den anden hånd

Efter sin HF-eksamen havde Rani svært ved at komme i ordinært arbejde.
Efter en periode på kontanthjælp kom hun for 4 år siden i køkkenet på Kofoeds Skole. Nu er hun startet på sin drømmeuddannelse.

Efter sin HF-eksamen var Rani, som mange andre unge, klar til at komme i gang med sit arbejdsliv. Hun var ikke helt sikker på med hvad, men arbejde; det skulle hun!

Nogle år fulgte med praktikforløb og løse ansættelser på plejehjem og hospitaler. En påbegyndt uddannelse som sygeplejerske blev det også til. Men en fast fuldtidsstilling udeblev. Rani havde nu også fået tre døtre, som hun skulle tage sig af. Den omskiftelige tilværelse, manglende hverdagsstruktur og stramme økonomi satte sine spor. Det gav svære perioder, langt fra det liv, som Rani drømte om for sig selv og familien.

Efter en af de perioder – hvor Rani var på kontanthjælp – introducerede Ranis forældre hende for Kofoeds Skole. Her havde de begge selv været elever og fundet fællesskab og indhold i hverdagen.

Orden på hylderne

Gennem jobcenteret fik Rani en aftale om at starte i praktik i Café Himmelblå – et af Kofoed Skoles arbejdende værksteder. Café Himmelblå fungerer som Kofoeds Skoles kantine. Hver dag spiser omkring 200 af skolens elever og medarbejdere i Caféen. Det stiller visse krav til arbejdet.

”Vi er nødt til at have meget struktur, fordi vi har så mange faste opgaver.” fortæller Køkkenchef i Café Himmelblå, Helle Ammitzbøll. ”Vi kan ikke bare lade stå til. Alle tingene skal laves. Og vi er underlagt hygiejnereglerne og uanmeldt kontrol fra Fødevarestyrelsen. Så tingene skal stå rent, pænt og skarpt. Altid. På den måde er vi nok det værksted på Kofoeds Skole, der minder mest om en ’almindelig’ arbejdsplads.”

Elever arbejder i køkkenet i Café Himmelblå side om side med professionelt personale

I køkkenet arbejder 15 – 20 elever side om side med 6 faguddannede medarbejdere om at løse de mange opgaver, der skal til for at maden står klar til tiden.

Strukturen ses tydeligt på tavler og skemaer på væggene i køkkenet, procedure-beskrivelser ved arbejdsstationerne og arbejdssedler for eleverne. Ting der gør det tydeligt ’hvem’ der skal gøre ’hvad’ og ’hvornår’. Det trives langt de fleste med. Og det er ikke kun på ’arbejdet’ at strukturen er et godt værktøj.

”Nogle af vores elever får ikke prioriteret at rydde op når de er hjemme. De kan bruge strukturen, de møder her i køkkenet, til at få lidt mere styr på deres ting. De finder ud af, hvor vigtigt det er, at hver ting har sin faste plads. Hvor nemt det er at navigere i, når der er orden på hylderne. Det er også en god kvalitet at få med sig. Også til at rydde op i ens eget hoved. Noget skal måske parkeres langt væk i Pandoras Æske og ikke altid hives frem. Andre ting kan man bedre pakke ud og arbejde med. Vi er jo ikke psykologer, men det hjælper folk til at få lidt mere ro på.” fortæller Helle Ammitzbøll.

Et inkluderende arbejdsfællesskab

Produktionskrav og skemaer er dog ingen hindring for at udvise den nødvendige rummelighed og tålmodighed over for værkstedets elever. Der er plads til alle. Uanset, hvad man har med i baggagen, eller hvor mange timer man kan bidrage. Mange starter med at komme en enkelt dag om ugen og så kan der bygges på derfra.

”De som har svært ved strukturen får opgaver, hvor der er mindre behov for, at det er så firkantet. Og der er aldrig spørgsmål der er dumme. Man må spørge om det samme 20 gange og man får et pænt svar, hver gang. Dét er vigtigt. Mange har ikke oplevet den tolerance, dér hvor de kommer fra. Vi er efterhånden en broget flok af nationaliteter, religioner, fysiske og psykiske lidelser, misbrug og hvad vi ellers har med i én stor pærevælling. Det går op i en højere enhed, når vi arbejder sammen. Dét er det som arbejdsfællesskabet kan. Alle kan noget – og sammen kan vi alt!” understreger Helle Ammitzbøll.

Vis verden, hvad du kan

”Det har fyldt meget, at finde ud af, hvad jeg vil, mens jeg har stået i køkkenet. Og der har været en del der har skubbet til mig over årene. ’Afsted med dig. Du kan jo meget. Det er på tide at du skal være noget.’”. fortæller Rani.

I dag er det fire år siden Rani startede i Café Himmelblå. I den tid har hun både arbejdet med rengøring, kassebetjening og kold og varm madlavning. Det har givet hende tid til at finde ud af, at det er madlavningen hun brænder for. Og det har givet hende det nødvendige mod til, at tage skeen i den anden hånd og gøre, hvad hun kan, for at skabe det liv hun drømmer om.

Den 8. august 2022 startede Rani på 2. grundforløb som ernærings-assistent på Hotel- & Restaurantskolen i Valby. Om dén beslutning fortæller Rani: ”Jeg føler mig god og stolt af mig selv over at være startet som ernæringsassistent. Dét her er noget jeg kan. Det gør mig glad indeni. Min far er rigtig stolt af mig. Det fortæller han mig tit. Og mine piger er stolte af mig. Jeg er også stolt af dem. Jeg er 36 og føler mig rigtig ung ved at starte i skole igen. Jeg er vildt glad for at have taget den beslutning. Alle skal tage en uddannelse. Man bliver stærk indeni af det. Vis verden, hvad du kan.”

“Mad handler ikke kun om smag. Det skal også se lækkert ud. Ellers vil folk ikke købe det. Mine børn vil gerne have at der er knald på farverne på tallerkenen. Og det skal også indeholde de rigtige ting, som kroppen har brug for. Som ernæringsassistent lærer jeg både noget med sundhed, med farver … og med mad, selvfølgelig.” – Rani

Små skridt

Helle Ammitzbøll glæder sig over Ranis beslutning om at starte på uddannelse: ”Vores elever skal have den tid de skal have. Men der er hele tiden et mål for enden, hvor vi gerne vil have folk videre i arbejde, i uddannelse, eller at de bliver mere selvhjulpne. En progression. Vi forsøger selvfølgelig at give folk nogle praktiske færdigheder, men også i høj grad at give dem selvtillid. Så kan de klare sig bedre ude i den etablerede verden. I Café Himmelblå kan vi tilbyde et arbejdsfællesskab, som næsten 1:1 ligner en arbejdsplads i det etablerede samfund – men med de skånehensyn og den langsomhed der er behov for i forhold til at opbygge kompetencer hos den enkelte. Rani var her i knap 4 år før hun følte sig klar til at begynde en uddannelse. Og det er OK. Nogen har brug for små skridt. Små skridt er helt OK.” smiler køkkenchefen.

Og Rani er ikke i tvivl om Kofoeds Skoles betydning for, hvor hun er i dag: ”Jeg har følt mig meget velkommen i Café Himmelblå og lært rigtig meget. Ting jeg kan bruge hjemme hos mig selv – med min familie. Ting der gør, at jeg står her på Hotel- & Restaurantskolen i dag. Nu håber jeg på – når jeg er færdig med uddannelsen – at jeg kan få et godt job og tjene penge. Jeg har jo ansvar for mine tre piger og de skal have det godt. Jeg vil gerne være et forbillede for dem, så de med stolthed kan sige: Her er min mor, som er ernæringsassistent og som er god til at lave mad.”

Fotos: Hasse Borg Søegren og MH