Fællesskab på Kofoeds Skole

15 minutters gang fra Amagercenteret ligger et sted, hvor stærke fællesskaber gror mellem mennesker, der ofte føler sig overset af samfundet. Det sted er Kofoeds Skole.

I 95 år har det sociale tilbud Kofoeds Skole hjulpet mennesker i udsatte positioner med at finde vej til aktive og indholdsrige liv. ’Eleverne’ på Kofoeds Skole er alle mennesker der står uden for arbejdsmarkedet. Og mennesker, der står uden for arbejdsmarkedet, rammes let af ensomhed. Netop derfor er fællesskab en grundlæggende værdi på Kofoeds Skole. Det fællesskab der opstår ved at løse praktiske opgaver og dygtiggøre sig sammen.

Mennesket er socialt

Kofoeds Skoles socialpædagogiske værksteder udgør et pulserende hjerte af samarbejde og venskab. Her arbejder eleverne side om side med medarbejdere og frivillige om praktiske opgaver og gøremål, der spænder fra at bygge møbler til at dyrke urter.

I den røde bygning, som rummer Kofoeds Skoles ReDesign værksteder brummer maskinerne lystigt. Her bygger eleverne møbler og brugsgenstande af genbrugstræ og genbrugstekstiler. 54-årige Suzan kommer i træværkstedet, ReDesign TRÆ, et par gange om ugen. Her drejer hun bl.a. skåle og laver honningskeer.

Suzan er uddannet læge fra Tyrkiet, men hun har brug for et bedre dansk sprog, for at komme i arbejde indenfor sit fag. Derfor går hun også til dansk på Kofoeds Skole – ved siden af arbejdet i værkstedet. ”Jeg er meget glad for at være sammen med de andre her på Kofoeds Skole. Fordi jeg er alene. Jeg arbejder ikke. Min mand arbejder. Så jeg har ikke nogen at tale med. Mennesket er socialt. Så det er meget godt. Og alle er meget glade her.” fortæller Suzan.

Og på Kofoeds Skole er der mange, der gerne vil snakke med Suzan. Både på værkstedet, i undervisningen og i frokostpausen. “Jeg forstår ikke alt. Og det er svært, når nogen taler hurtigt. Men hver gang forstår jeg mere, så det er meget godt. De er alle så gode, at de taler med mig. De ved, at jeg vil øve mit dansk, så alle er meget hjælpsomme.” fortæller Suzan

Vi er der for hinanden

Netop det hjælpsomme har spillet en stor rolle for Gitte Künkels og Kasper Hoe. De er begge gået ind i Kofoeds Skoles elevråd for at sikre et stærkt fællesskab på Kofoeds Skole ved at hjælpe eleverne med at have en stemme i organisationen. Jeg ser jo lidt elevrådet som en form for tillidsrepræsentant” fortæller Gitte Künkels, der har været elev på Kofoeds Skole siden 2007 og siddet i Elevrådet siden februar 2023 “Vi hjælper eleverne på skolen med at have en stemme, og medbestemmelse. Det har stor værdi I forhold til selvværd og selvtillid.”

Og det demokratiske samarbejde har udviklet sig til et regulært venskab mellem de to: ”Siden lidt før sommerferien har Kasper og jeg arbejdet meget tæt sammen i Kofoeds Skoles Elevråd” fortæller Gitte Künkels. ”Så begynder vi jo også at snakke om dagligdagen og sådan. Reelt har Kasper og jeg udviklet et venskab på tre måneder og vi er kommet ekstremt meget under huden på hinanden På godt og ondt.”

Elever på Kofoeds Skole i fællesskab på tur til Sagnlandet Lejre

Gitte og Kaspers venskab er vokset ud over Kofoeds Skoles matrikel. I sommers var de på tur til Sanglandet Lejre, sammen med andre elever fra Kofoeds Skole.

Kasper nikker og istemmer: ”Altså hvis vi var stødt på hinanden tilfældigt på gaden, så ville vi være gået lige forbi hinanden. Så det har været vigtigt at vi har skulle arbejde så tæt sammen. Man kender jo også sin kollega når man er på en arbejdsplads” Og som det også sker med venskaber på ‘almindelige’ arbejdspladser er Gitte og Kaspers venskab vokset ud over Kofoeds Skoles matrikel. ”Vi var på tur i lørdags og snakkede sammen i 4 timer i søndags. Og så skrev vi sammen i går aftes, fordi Kasper havde en lidt svær dag.” fortæller Gitte Künkels. ”Jeg er ikke i tvivl om, at hvis det var omvendt, så er Kasper der også for mig. Vi er der for hinanden.”

Her blomstrer fællesskabet

Med kurser, der fremmer faglig udvikling, værksteder, der dyrker samarbejde, og sociale og demokratiske arrangementer, forsøger vi på Kofoeds Skole at gøde jorden, så det sociale kan vokse. Opgaverne i værksteder og undervisningshold forener eleverne på tværs af baggrunde, nationalitet og alder og skaber en stærk følelse af fælles mål og samarbejde.

”På vores undervisningshold og værksteder samles man om en fælles interesse for at lære eller forbedre sig inden for et bestemt fagområde. For eksempel madlavning, sprog, IT eller et af vores mange kreative hold. Uanset faget opstår der ofte dybdegående fællesskaber i klasserne” fortæller Kirsten Kaas, der er daglig leder af Kofoeds Skoles undervisning.

Den følelse af fællesskab er grobunden for, at der kan vokse nye ting frem.

Fotos: Hasse Borg Søegren

(Artiklen er oprindeligt udgivet 22. september 2023)