Organisationen

Socialt arbejde siden 1928

Kofoeds Skole er en selvejet ikke-statslig organsation, hvis arbejde hviler på et kristent og folkeligt grundlag, der respekterer det enkelte menneskes værdi og ligeret. Den inderste kerne i denne holdning er den kristne næstekærlighed og solidaritet, der ikke skal forkyndes i ord, men vises gennem varme og respekt i alle skolens aktiviteter.

Forstander

Robert Olsen er forstander for Kofoeds Skole. Han er født i 1960, er gift og har to voksne børn.

Udover at være forstander på Kofoeds Skole, er  han også formand for Københavns Kommunes Frivilligråd og medlem af Københavns Kommunes Udsatteråd samt formand for Frivilligcenter Amager.

Robert er desuden tidligere formand for Socialpolitisk Forening og siden 2014 er han udpeget som medlem af Rådet for Socialt Udsatte. Han er oprindeligt uddannet sygeplejerske.

Før han kom til Kofoeds Skole var han gennem 18 år forstander på Mændenes Hjem i Istedgade på Vesterbro i København. Herudover har han i perioder været konstitueret forstander for andre botilbud til hjemløse, blandt andet KFUM’s kollegium på Amager, samtidig med at han var forstander på Mændenes Hjem. Gennem en årrække har han været bestyrelsesformand for hjemløseavisen Hus Forbi.

Robert Olsen har gennem årene siddet i en række regeringsudvalg (Narkotikarådet skadereduktionsgruppe, Narkotikarådets gruppe om ældre stofafhængige, Alkoholpolitisk Kontaktudvalg, Kokainekspertgruppe) og i en række udvalg i Københavns kommune (Hjemløsestrategien, Socialpsykiatrisk udviklingsgruppe).

 

Portrætfoto

Et portrætfoto af Robert Olsen til pressebrug  kan hentes her (foto: Per Bix).

Bestyrelse

Kofoeds Skoles bestyrelse (pr. maj 2015)

Lene Hjorth, Afdelingsdirektør for koncern-CSR i Jyske Bank (formand for bestyrelsen)

Per Holm, Direktør (formand for repræsentantskabet)

Gunvor Auken, socialrådgiver

Peter Lambert, advokat

Susanne Lunn, lektor, cand.psych.

Lars Trier Mogensen, politisk kommentator

Line Barfoed, advokat

Jørgen Due Madsen, overlæge

Jan Holm (medarbejdervalgt medlem)

Helle Mors (medarbejdervalgt medlem)

Repræsentantskab

Socialrådgiver Gunvor Auken

Advokat Line Barfod

Erhvervsvejleder Lars Thorkild Bjørn

Sociolog, lic.soc. Merete Watt Boolsen

Direktør Dan Boyter

Vicedirektør Inger Marie Bruun-Vierø

Landsdommer Hans H. Brydensholt

Kontorchef Lea Bryld

Lektor Dorte Caswell

Fhv. Generalsekretær Arne Piel Christensen

Programleder Else Christensen

Afdelingsleder Jørgen Christensen

Skoleleder Hüseyin Duygu

Borgmester Willy R. Eliasen

Sogne- og indvandrerpræst Niels Nymann Eriksen

Fhv. socialudvalgsformand Kirsten Feld

Filminstruktør Per Fly

Fondsadministrator Britta Graae

Seniorforsker Ulla Habermann

Lektor, cand. mag. Birgitte Hamborg

Direktør Anders Hjorth

CSR-chef Lene Hjorth

Direktør Per Holm

Fhv. inspektør Fin Ortved Jørgensen

Borgmester Benedikte Kiær

Adm. direktør Ole Krog

Advokat Peter Lambert

Professor Flemming Larsen

Formand for Dansk Musiker Forbund Anders Laursen

Speciallæge i psykiatri Anne Lindhardt

Lektor, cand. psych. Susanne Lunn

Overlæge, Jørgen Due Madsen

Redaktør Lars Trier Mogensen

Direktør Susanne Philipson

Sognepræst Flemming Pless

Fhv. statsminister Poul Nyrup Rasmussen

Fhv. minister Torben Rechendorff

Direktør William Rentzmann

Advokat Lennart Ricard

Forskningsfuldmægtig Ragnhild Riis

Fhv. minister Jann Sjursen

Kongelig konfessionarius Erik Norman Svendsen

Fhv. Amtssocialdirektør Jette Pio Trampe

Direktør Henrik Thorup

Direktør Vibe Klarup Voetmann

Helle Mors (medarbejdervalgt medlem)

Jan Holm (medarbejdervalgt medlem)

Elevråd

Kofoeds Skoles elevråd har kontor på 4. sal ved siden af Biblioteket. Elevrådet fungerer som talerør for eleverne og som sparringspartner for ledelsen.

Samtidig deler de – i samarbejde med vores Medieværksted – deres tanker og idéer på www.kofoedsverden.dk hvor man i øvrigt også vil kunne finde referater fra mødet og lignende.

Åbningstider

Elevrådet kan træffes på kontoret på 4. sal i hovedbygningen på disse tidspunkter:

Tirsdag  kl. 11.30-12.00

Torsdag kl. 11.30-12.00

Beskeder til elevrådet kan lægges i postkasserne ved elevrådets kontor og i receptionen i stueetagen.



Kontaktpersoner

Formand Lesly Schlabs

Tlf: 29 70 93 00

Kasserer Ole Clemmensen

Tlf: 21 77 02 59
email: kofoedskoleelevrad@gmail.com

Kofoeds Skoles vedtægter

Vedtaget af bestyrelsen den 7. maj 2002 og af repræsentantskabet den 11. juni 2002.

Navn og ejerforhold

§ 1
Stk. 1. Skolens navn er Kofoeds Skole. Dens hjemsted er København.
Stk. 2. Skolen er grundlagt i 1928 af kordegn Hans Christian Kofoed og dennes hustru Astrid Kofoed.
Stk. 3. Pr. 1. januar 1998 er legatet Holger Nielsens Ungdomsbolig sammenlagt med Kofoeds Skole. Egenkapitalen for legatet Holger Nielsens Ungdomsbolig udgør på sammenlægningstidspunktet kr. 2.556.380. Egenkapitalen for Kofoeds Skole udgør på sammenlægningstidspunktet kr. 26.592.087.

§ 2
Kofoeds Skole er en selvejende institution. Velfærdsministeriet fører tilsyn med Skolens virksomhed.

Grundlag

§ 3
Kofoeds Skole arbejder på kristent og folkeligt grundlag i respekt for det enkelte menneske og i anerkendelse af dets værd og ligeret i samfundet. Skolen bygger i det pædagogiske arbejde på et livssyn, hvori indgår frihed, ansvar og forståelse af valg og konsekvenserne deraf.

Formål

§ 4
Kofoeds Skole har til formål at yde hjælp til selvhjælp til mennesker, der har sociale vanskeligheder.
Skolen vil dermed virke for selvrespektens udvikling, sundhedens fremme, styrkelse af perspektiver for den enkeltes fremtid og dygtiggørelse til livet. Gennem særlige afdelinger kan Skolen arbejde med

– undervisning og uddannelse,

– optræning og resocialisering,

– støtte til personlig udvikling og netværksforbedring, herunder forebyggelse, beskæftigelse og omsorg samt akuthjælp, behandling og botræning, herunder Holger Nielsens Ungdomsbolig, samt drive herberg for hjemløse.
Skolen kan i forbindelse med dens aktiviteter udføre forsøgs- og udviklingsarbejde.

Repræsentantskab og bestyrelse

§ 5
Skolens øverste instanser er repræsentantskabet og bestyrelsen.

Repræsentantskabet

§ 6
Stk. 1. Repræsentantskabet består af mindst 25 og højst 50 medlemmer. Ét medlem udpeges af Velfærdsministeriet. Kofoeds Skoles fastansatte medarbejdere vælger af deres midte to medlemmer, som tillige er medlemmer af Skolens bestyrelse, jfr. § 8. Øvrige medlemmer til repræsentantskabet vælges af repræsentantskabet selv.
Stk. 2. Ved opstilling af kandidater bør det tilstræbes, at kredse, der føler medansvar for Skolens grundlag og formål, bliver repræsenteret.
Stk. 3. Valg til repræsentantskabet gælder for 5 år og tilrettelæggges således, at 1/5 eller så nær 1/5 som muligt afgår hvert år. Genvalg kan finde sted.
Stk. 4. De medarbejdervalgte repræsentantskabsmedlemmer vælges efter den til enhver tid gældende valgprocedure, der er aftalt mellem Skolens bestyrelse og medarbejderrepræsentanterne i Skolens samarbejdsudvalg.Stk. 5. Repræsentantskabet vælger af sin midte for to år ad gangen og på skift formand for repræsentantskabet og formand for bestyrelsen, idet repræsentantskabets formand samtidig bliver næstformand for bestyrelsen og bestyrelsens formand samtidig bliver næstformand forrepræsentantskabet. Medarbejdervalgte medlemmer kan ikke vælges til formand for repræsentantskabet eller bestyrelsen.

§ 7
Stk. 1. Repræsentantskabet mødes ordinært én gang om året inden udgangen af juni måned.
Dirigenten udpeges af bestyrelsen. Dagsordenen skal indeholde mindst følgende punkter:

  1. Bestyrelsens beretning ved formanden
  2. Forstanderens beretning.
  3. Forelæggelse til godkendelse af årsregnskabet
  4. Forelæggelse til godkendelse af budget
  5. Indkomne forslag
  6. Valg af repræsentantskabsmedlemmer
  7. Valg af formand for repræsentantskabet og valg af formand for bestyrelsen
  8. Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer
  9. Valg af revisor
  10. Eventuelt

Stk. 2. Ekstraordinært møde afholdes, når mindst 10 repræsentantskabsmedlemmer forlanger det, eller et flertal i bestyrelsen eller bestyrelsens formand og næstformand i forening anser det forpåkrævet. Begæring om afholdelse af ekstraordinært møde indgives til såvel repræsentantskabets som bestyrelsens formand med oplysning om, hvilke emner der ønskes behandlet på mødet.
Stk. 3. Ordinært møde varsles af bestyrelsen senest fire uger før afholdelse ved skriftlig meddelelse indeholdende dagsorden; ekstraordinært møde dog med to ugers varsel. Forslag til valg afmedlemmer til repræsentantskabet, valg af bestyrelsesmedlemmer, valg af formand for repræsentantskabet, valg af formand for bestyrelsen, valg af revisor samt forslag til behandling under punktet Indkomne forslag kan af medlemmerne indgives til bestyrelsen senest tre uger før mødets afholdelse; ved ekstraordinært møde senest en uge før mødet. Endelig dagsorden samt bestyrelsens indstillinger udsendes senest syv dage – ved ekstraordinært møde senest tre dage – før repræsentantskabsmødets afholdelse tillige med indsendte forslag.
Stk. 4. Repræsentantskabet er beslutningsdygtigt, når mindst 1/3 af medlemmerne er til stede.
Afgørelser træffes ved almindelig stemmeflerhed, dog med et antal svarende til mindst 1/4 af det samlede repræsentantskab. I tilfælde af stemmelighed gør formandens stemme udslaget.
Stk. 5. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt. Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde.
Stk. 6. Hvad angår ændring af vedtægt samt beslutning om Skolens ophør henvises til §§ 14 og 15.

Bestyrelsen

§ 8 
Stk. 1. Bestyrelsen består af formand og næstformand samt indtil otte medlemmer. Formand og næstformand samt indtil seks medlemmer vælges af repræsentantskabet blandt dettes medlemmer.
De medarbejdervalgte medlemmer deltager i bestyrelsesmøder med samme rettigheder og pligter som øvrige bestyrelsesmedlemmer, jfr. dog § 8, stk. 5 og § 9, stk. 5.
Stk. 2. Valg til bestyrelsen gælder for to år og tilrettelægges således, at halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne eller så nær halvdelen som muligt afgår hvert år. Genvalg kan finde sted.
Stk. 3. De medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer vælges efter den til enhver tid gældende valgprocedure, der er aftalt mellem Skolens bestyrelse og medarbejderrepræsentanterne i Skolens samarbejdsudvalg.
Stk. 4. I tilfælde af vakance kan bestyrelsen supplere sig med medlemmer af repræsentantskabet.
Suppleringen gælder indtil næste ordinære repræsentantskabsmøde.
Stk. 5. Bestyrelsen vælger blandt sine medlemmer en tilsynsførende med Skolens økonomi. Den tilsynsførende kan ikke være medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem.
Stk. 6. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

§ 9
Stk. 1. Bestyrelsen har ansvaret for Skolens drift og økonomi over for repræsentantskabet og offentlige myndigheder. Forstanderen indstiller Skolens regnskab og budget til bestyrelsens godkendelse.
Bestyrelsen er bemyndiget til at træffe de nødvendige foranstaltninger til gennemførelse af de i § 4 nævnte formål.
Stk. 2. Bestyrelsen forpligter Skolen ved underskrift af formand eller næstformand i forening med den tilsynsførende for Skolens økonomi eller i dennes fravær med to andre medlemmer.
Dette gælder også retshandel med fast ejendom. Bestyrelsen kan meddele prokura.
Stk. 3. Bestyrelsen ansætter og afskediger med repræsentantskabets godkendelse forstander og fastsætter dennes løn- og ansættelsesvilkår.
Stk. 4 Bestyrelsen ansætter og afskediger, efter indstilling fra forstanderen, en økonomi- og personalechef og fastsætter dennes løn- og ansættelsesvilkår.
Stk. 5. Medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer deltager ikke i behandling af de i stk. 3 og 4 nævnte punkter.

§ 10
Bestyrelsen holder møde, så ofte den anser det for påkrævet, dog mindst hver 3. måned. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når halvdelen af medlemmerne er til stede. Afgørelse træffes ved almindelig stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed gør formandens stemme udslaget.

§ 11
Bestyrelsen kan nedsætte udvalg til varetagelse af særlige opgaver. Hertil kan vælges medlemmer i eller uden for repræsentantskabets kreds.

Forstanderen

§ 12
Stk. 1. Forstanderen har den daglige ledelse under ansvar over for bestyrelsen.
Stk. 2. Forstanderen deltager i repræsentantskabets og bestyrelsens møder, med mindre der behandles spørgsmål angående dennes personlige forhold.

Regnskabsår

§ 13
Skolens regnskabsår er kalenderåret. Regnskabet revideres af en statsautoriseret revisor, som vælges af repræsentantskabet for ét år ad gangen. Regnskabet godkendes af bestyrelsen.

Vedtægtsændringer og Skolens ophør

§ 14
Stk. 1. Ændringer i nærværende vedtægter kan foretages, når forslag herom er optaget på dagordenen til et repræsentantskabsmøde, hvor mindst halvdelen af medlemmerne er til stede og forslaget er vedtaget med 2/3 af de på repræsentantskabsmødet afgivne stemmer. Er under halvdelen af medlemmerne til stede, og er der almindeligt flertal for ændringerne, kan flertallet begære vedtægts-ændringerne sendt til skriftlig afstemning i hele repræsentantskabet. Vedtagelse kræver 2/3 majoritet af de afgivne stemmer. Stk.2 Vedtægtsændringer skal forud for gennemførelse godkendes af Velfærdsministeriet og tillige affondsmyndighed, såfremt der er væsentlige ændringer.

§ 15
Stk. 1. Beslutning om Kofoeds Skoles ophør kan kun træffes efter vedtagelse på to på hinanden følgende repræsentantskabsmøder. Møderne afholdes med mindst 14 dages og højst seks månedersmellemrum. Repræsentantskabet er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. I indkaldelserne til repræsentantskabsmøderne skal det udtrykkeligt nævnes, at forslaget om ophør er til afgørelse. Ved første møde kræves 3/4 majoritet af de afgivne stemmer, ved det andet møde almindelig stemmeflerhed.
Stk. 2. I tilfælde af Skolens ophør træffer Velfærdsministeriet bestemmelse om anvendelse af Skolens formue til andet socialt formål. Bestyrelsen kan fremkomme med indstilling om formuens anvendelse.
Stk 3. Skolens ophør skal godkendes af fondsmyndighed.

Vedtagelse

§ 16
Denne vedtægt træder i kraft den 12. juni 2002. Fra samme dato ophæves Skolens vedtægter af 1. januar 1995 med senere ændringer.
Således vedtaget af bestyrelsen for Kofoeds Skole på bestyrelsesmødet den 7. maj 2002 og af repræsentantskabet på mødet den 11. juni 2002.

Spørgsmål?

Telefon: 32 68 02 00
E-mail: ks@kofoedsskole.dk

Telefonen er åben mandag til torsdag fra kl. 9.00 – 15.00 og fredag fra kl. 9.30 – 13.00.

Hent folderen om vores værdier, mission, vision, metode og strategi